AUTO kampioen TEST

BMW 3.0 CSi


Geruime tijd al prijkt aan de top van het BMW programma een fraai gelijnde coupé, oorspronkelijk gebaseerd op het onderstel van het type 2800 en ook uitgerust met de 2,8 liter motor. Tegenwoordig wordt deze coupé echter ook geleverd met de nieuwe 3 liter motoren, dezelfde die gebezigd worden in de sedans, waarvan de uitvoering met carburateurs goed is voor 180 DIN-pk en de versie met benzine inspuiting voor 200 DIN-pk. In feite is er nog een duurder model, met een lichtgewicht carrosserie, maar deze is meer bestemd voor sportdoeleinden dan voor normale verkoop.
De coupé heeft een iets kortere wielbasis dan de sedan, maar het verschil is minimaal en de coupé is dan ook beslist geen kleine wagen. Daarom is het temeer jammer dat men ter wille van de overigens bijzonder fraaie lijn zoveel van de interieurruimte heeft opgeofferd dat deze coupé niet meer als een vierpersoonswagen te beschouwen is. De ruimte achterin is welliswaar van dien aard dat er twee volwassenen kunnen zitten, maar het is erg benauwd en minder geschikt voor lange afstanden. Een klein beetje meer ruimte achterin zou de totale bruikbaarheid van deze coupé zeer ten goede zijn gekomen.
Het lijdt vanzelfsprekend geen twijfel dat de prestaties van deze coupé's in combinatie met dergelijke sterke motoren op een zeer hoog niveau liggen. Voor de carburateur-motor wordt een topsnelheid van 213 km/uur opgegeven, met de inspuitmotor blijkt de top tegen de 220 km/uur te liggen. Rijtechnisch vormen deze snelheden geen bezwaar, maar de wagens zijn bovendien dermate comfortabel, dat men wel eens veel sneller rijdt dan men denkt en derhalve de remmen soms veel vaker moet aanspreken dan de bedoeling is.

In standaard uivoering worden beide versies geleverd met een normale vier-versnellingsbak. De uitvoering met carburateurs kan worden verkregen met een automatische transmissie, de inspuitversie niet. De eindreductie van de CSi is wat kleiner dan die van de sedan met dezelfde motor, waardoor de trekkracht in de hoogste versnelling wat minder fel is, maar de verschillen zijn gering en de trekkracht desondanks imponerend.
Tot de standaard uivoering van de coupé behoren lichtmetalen velgen en elektrische bediening van de achterste zijruiten.

in't kort
De BMW 3.0 CSi is een fraai gestyleerde, buitengewoon snelle coupé, waarin prestaties, rijeigenschappen en comfort op zeer knappe wijze zijn gecombineerd. De aanschaffingsprijs is niet gering, maar genoemde combinatie ligt dan ook op een dergelijk hoog niveau, dat moeilijk anders te verwachten is. De remmen zijn volledig voor hun taak berekend, de uitrusting is zeer veel omvattend. Ter wille van de fraaie lijn is, naar onze mening, iets te veel van de ruimte achterin opgeofferd; een klein beetje meer bewegingsvrijheid zou de praktische bruikbaarheid van deze coupé ten goede komen
De rijeigenschappen zijn volledig opgewassen tegen de enorm hoge snelheden die met deze wagen bereikbaar zijn; bijzondere waardering verdient daarbij de stuurbekrachtiging, die bij lage snelheden de manoeuvreerbaarheid van de wagen bevordert en die behoudens bij de allerhoogste snelheden, het wegcontact toch niet geheel verstoort. De bijzonder rustige besturing en de hoge mate van comfort, enerzijds zeer te waarderen eigenschappen, vormen anderzijds faktoren die een zeker risico-element inhouden, in de zin dat men met deze wagen gemakkelijk te hard rijdt. Rijtechnisch vormen deze hoge snelheden geen enkel bezwaar, het overige verkeer is de grootste handicap.

plus en min
Imponerende prestaties
uitstekende rijeigenschappen
uitstekende remmen
zeer comfortabel
complete uitrusting

Ruimte achterin iets te klein voor twee volwassenen

prijzen
BMW 3.0 CS   f 36.252,-
           3.0 CSi  f 38.589,-


Motor
Watergekoelde, vooringeplaatste zescilinder-in-lijn. Dezelfde motor als in de 3.0S, evengrote cilinderinhoud en dezelfde specificaties.
Cilinderinhud 2985 cc, vermogen 200 DIN-pk bij 5500 omw/min, koppel 27,7 mkg bij 4300 omw/min. Tamelijk hoog opgevoerde motor, specifiek vermogen 66,9 pk/p; gezien het hoge prestatievermogen en de praktische onmogelijkheid om dit langdurig te benutten hoeft dit nauwelijks consequenties voor de levensduur te hebben. Zeer gunstig specifiek gewicht, 6,9kg/pk.

Prestaties
Op een imponerend hoog niveau. Topsnelheid 218 km/uur, een fractie onder de fabrieksopgave van 220 km/uur, maar daar zal niemand over inzitten. Qua rijeigenschappen vormt deze snelheid geen enkel bezwaar, maar in de praktijk geeft het enorme problemen om op een dergelijke snelheid te komen, laatstaan enige tijd vol te houden.
Acceleratie vanaf stilstand eveneens indrukwekkend snel, zelfs bij snelheden van 160 en 180 km/uur reageert de wagen nog duidelijk op het gaspedaal. De tijden worden overigens nadelig beïnvloed door sterk spinnen van de achterwielen over het gehele toerenbereik in de eerste versnelling; hetzelfde gebeurt nog, zij het weinig, in de tweede versnelling. Zeer soepele motor, die al bij lage toerentallen, vanaf 1500 omw/min, probleemloos opneemt. Acceleratietijden worden nauwelijks beinvloed door schakelen op een veroeger tijdstip dan aangegeven. Uitstekende trekkracht in de hoogste versnelling, veel schakelen niet noodzakelijk.
Hoogste versnelling bruikbaar in stadsverkeer.

Brandstofverbruik
Niet gering, hetgeen gezien de afmetingen en prestaties, ook niemand zal verwonderen. De gebruikelijke metingen bij constante en gemiddelde snelheden moesten achterwege blijven in verband met de benzine-instpuiting. Onder normale onmstandigheden dient men te rekenen met een gemiddeld verbruik zal variëren tussen 1 op 6 en 1 op 8 km/l.

Transmissie
Volledig gesynchroniseerde vierversnellingsbak met uitstekend werkende synchromeshes. Dezelfde overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak als bij de andere 3.0 modellen, echter een gewijzigde eindreductie, waardoor de coupé in de hoogste versnelling iets minder fel is dan de sedan met dezelfde motor.
Gemakkelijk en soepel schakelende bak, versnellingshandel goed onder handbereik. Vergrendeling van achteruiversnelling nog altijd weinig positief.
Koppeling komt soepel in aangrijping en vergt niet meer dan een normale pedaalkracht.

Besturing
Tamelijk direct, maar mede als gevolg van de stuurbekrachtiging bij hoge snelheden wat licht, zonder dat dit echter tenkoste gaat van de stabiliteit; ook gaat het wegcontact bij zeer hoge snelheden niet geheel verloren. Vrijwel neutraal stuurkarakter, zeer lichte en gemakkelijke bediening bij lage snelheden, hetgeen de wendbaarheid in stadsverkeer ten goede komt.

Koersvastheid op rechte weg
Zeer positief. Oneffenheden in het wegdek hebben geen invloed op de koers, zijwind in slechts lichte mate en alleen bij zeer hoge rijsnelheden; we denken daarbij aan snelheden van om de 200 km/uur. Zeer rustige besturing, die niet alleen het comfort positief beïnvloed, maar ook de bestuurder de nodige zekerheid geeft bij het kruisen met snelheden tussen 160 en 200 km/uur; daarboven wordt het wegcontact wat vager.

Gedrag in bochten
Eveneens bijzonder goed. Uiteraard kan men met een dergelijke trekkracht de achteras gemakkelijk laten uitbreken, maar correcties zijn eenvoudig. Onder minder gunstige omstandigheden, op natte wegen en dergelijke, dient er met het nodige beleid met het gaspedaal te worden omgesprongen. Dribbelverschijnselen doen zich nauwelijks voor, het overhellen van de carrosserie neemt geen hinderlijke vormen aan.

handelbaarheid en bediening
Algehele bediening licht en gemakkelijk, benodigde apparatuur goed onder handbereik; ruitenwissers e.d. vanaf het stuur te bedienen.
Goede zitpositie, goed uitzicht; voorzijde van de wagen goed gemarkeerd, achterzijde in wat mindere mate. Gemakkelijk handelbaar in stadsverkeer, de stuurbekrachtiging blijkt hier een duidelijk voordeel te hebben. Vlotte starter, automatische choke.

Vering
Zeer comfortabel, goed geslaagd compromis tussen soepel en stug. Kleine zowel als grote oneffenheden worden goed verwerkt. Geringe neiging tot nadeinen, schokdemperwerking van testexemplaar niet al te positief.

Algeheel comfort
Op zeer hoog niveau, ondanks de sportive inslag van deze wagen. Motor over het gehele toerenbereik nauwelijks hoorbaar, ook niet als alle zeilen bijgezet worden. Windgeruis neemt bij hogere rijsnelheden wel hoorbare vormen aan, de banden veroorzaken weinig bijgeluiden. Prettige zitpositie, rustige besturing en vering leveren eveneens positieve bijdragen.

Remmen
Rondom schijfremmen, bekrachtiging en remkrachtbegrenzer in leiding naar achterwielen. Bereikbare vertraging bijzonder hoog. Bij krachtig afremmen blokkeren alleen de voorwielen in lichte mate, maar de wagen blijft uitstekend onder controle. Benodigde pedaalkracht gering, pedaal toch voldoende progressief.
Bereikbare handvertraging van dit exemplaar onvoldoende.

Carrosserie
Fraaie, doch sobere vormgeving, weinig opsmuk. Degelijke, welverzorgde afwerking.

Interieurruimte
Voorin geen problemen, hoofd- en beenruimte toereikend, voorstoelen in voldoende mate achterwaarts verstelbaar. Achterin vrij benauwd; hoofd- en beenruimte zeer bescheiden, de benauwde indruk wordt nog versterkt door de hoofdsteunen op de voorstoelen. Er is plaats voor twee niet al te grote volwassenen, maar uitsluitend voor korte afstanden.

Bagage ruimte
Flinke, keurig afgewerkte koffer. Vlakke vloer, tegen rechter zijwand handig bakje voor gereedschap e.d. Reservewiel onder vloer opgeborgen.
In het interieur ruim, verlicht dashboardkastje, bakje in middentunnel, portiertassen en aflegmogelijkheid op het dashboard.

Veiligheid
Uitstekende rijeigenschappen. dito remmen met zodanig gescheiden circuits dat steeds de voorwielen op tenminste halve kracht blijven werken. Geen uitspringende delen op kniehoogte. Samendrukbare stuurkolom. Hoofdsteunen op rugleuningen van voorstoelen, die het uitzicht naar buiten - behoudens voor de passagiers achterin - niet hinderlijk beïnvloeden. Heupgordels voorin, waarschuwingsknipperlichtinstallatie.

Zitplaatsen
Voorin comfortabele stoelen met voledig verstelbare rugleuningen. Goede steun, ook in zijdelingse richting. Geprofileerde achterbank met opklapbare centrale armsteun.

Dashboard
Fraai en overzichtelijk uitgevoerd, gedeeltelijk met houen afwerking. Duidelijk afleesbare snelheidsmeter en toerenteller, beide met een zeer geringe afwijking. Meteraanwijzers voor koelwatertemperatuur en benzinevoorraad, de laatste in combinatie met een lampje. Controle lampjes voor laadstroom, oliedruk, clignoteurs, grootlicht, handrem )waarschuwt tevens bij een te laag remvloeistofniveau), achterruitverwarming en mistachterlicht. Klok.

Verwarming en ventilatie
Kachelcapaciteit thans niet te beoordelen. Rechtstreekse toevoer van buitenlucht, afzuiging uit het interieur. Traploos regelbare ventilator.

Verlichting en signalering
Hoofdverlichting met uitstekende lichtopbrengst. Dubbele koplampen, zowel groot- als dimlicht uitgevoerd met halogeenlampen. Goed waarneembare stadslichten.
Dimschakelaar (tevens voor grootlichtsignalering) aan stuurkolom. Interieurverlichting - één lichtpunt - werkt over beide portieren. Parkeerlicht geschakeld over contactslot en clignoteurschakelaar. Achteruitrijlampen.
Regelbare dashboardverlichting. Lichtpunt bovenin stuurkolom voor contactslot. Verlichting van koffer- en motorruimte. Mistachterlicht, ingebouwd in bestaand achterlichthuis.

Standaard uitrusting
Sloten op beide portieren. Handgrepen voor passagier voor- en achterin. Ruitenwissers (twee snelheden en intervalstand met vaste pauzeduur) nemen ook bij hoge snelheden goed af. Electrische ruitensproeier, bij het inschakelen treden tevens de wissers enkele slagen in werking. Binnespiegel met anti-verblindingsstand. Aansteker, stuurslot met doorstartblokkeerinrichting, dagteller. Elektrische achterruitverwarming. Elektrische bediening van achterste zijruiten. Stoffen bekleding.
Gereedschap: krik, wielmoersleutel, wielblok, 4 steeksleutels, 3 ringsleutels, 3 inbussleutels, bougiesleutel, 2 schroevendraaiers, combinatietang, waterpomptang, pijpsleutel en voelermaten; tevens 3 bougies, bougiekap, diverse lampjes en zekeringen, alles keurig en overzichtelijk opgeborgen in doos aan de onderzijde van de kofferklep.


Gepubliceerd door Henk Eland 02-2004

Terug naar het overzichtNaar overzicht