BMW Scene nummer 04/2002 augustus-september

Ouderdom is geen excuus om niet te driften
BMW 2800 CS in absolute topconditie

Gerd Grunewald trakteert de echte rallyfans nog steeds op mooie lange driftpartijen met zijn 33 jaar jonge BMW 2800 CS. De ouderdom van de wagen heeft hierbij geen invloed op de geestdrift, de fascinatie en het rijplezier die deze rallywagen vandaag nog onverminderd biedt.

Wie tot nu toe dacht dat oude wagens enkel en alleen gerestaureerd werden om op zonovergoten zondagen plezierritjes te maken en om voorbijgangers met bewonderende blikken te laten kijken, is mis. Gerd Grunewald en Iris Krüger willen duidelijk maken dat je young- en oldtimers ook op een andere manier kan besturen. Met hun BMW 2800 CS komen ze dan ook wat graag aan de start van echte rally's, soms in hun eigen categorie. Hier gaat het om heel andere dingen dan bloempjes plukken of toeristische zoektochten. Hier wordt met het mes tussen de tanden om de beste tijden ge(st)reden.
Maar ondanks de competitie staat het plezier voorop: "Ik ken de auto ondertussen goed en weet precies waar en wanneer ik kan driften." Gerd geniet er nog veel meer van als hij merkt dat de toeschouwers ook begeesterd zijn door zijn rijstijl.
De auto beleeft inmiddels zijn derde jeugd en is voor Gerd een oude bekende: hij kocht hem al in 1981 van zijn baas en restaureerde de coupé voor een vriend van hem. Die reed er enkele jaren dagelijks mee rond. Vervolgens verdween de BMW zo'n zeven jaar in een garagebox. Wat er van overschoot, kocht Gerd uiteindelijk voor 2.500 Mark. We schrijven nu 1995 en ondertussen was de BMW vrij slecht en roestig.
Maar Gerd liet zich niet afschrikken. De puinhoop uit 1969 zou een restauratieproject worden en al na anderhalf jaar het gewenste resultaat bereiken. Hij verbouwde de 2800 CS naar de voormalige Groep 1-klasse. In 1997 kwam Gerd voor de eerste keer aan de start van een rally met zijn nieuwe sportieveling. Het was de jubileumeditie van de Hunsrück-rally.
Via zijn hobby, het verzamelen van rallyboeken en aanverwanten, kwam Gerd op het idee om de 2800 CS om te bouwen om er historische rally's mee te gaan rijden. In een rallyquartet ontdekte hij foto's van een BMW Coupé waarmee Gert Rasching en Peter Linzen het Duits kampioenschap redem tussen 1970 en 1972. Omdat hij de basis al had, lag het voor de hand dat hij de wagen een rallykleedje zou aanmeten.
Tuningfans zullen echter vergeefs naar een speciaal onderstel, een andere versnellingsbak of een opgefokte motor zoeken. op de uitlaat en de Bilstein schokdempers na, is alles perfect seriematig. Enkel het remsysteem werd aan het nieuwe lastenboek aangepast. Rondom werden er gekoelde remschijven gemonteerd van een 3.0 CSi. Uiterlijk zie je aan de BMW via de kleur, de slijklatten, de extra verstralers en de gedeeltelijk historische stickers dat het om een rallywagen gaat. Binnenin zorgen sportzetels, bretelgordels, een rolbeugel, aluminium pedalen en -voet-steunen, enkele extra metertjes en de zorgvuldig opgeborgen rijhandschoenen voor de juiste rallyadmosfeer. Heel bijzonder is ook de Twinmaster waarmee je in de rallysport de juiste afstanden uit het roadbook kan meten. "Ook die is 31 jaar oud en het is de eerste in zijn soort", weet Gerds copilote en vriendin Iris Kruger. Een blik onder de motorkap leert dat zowel de carburatormotor als de vierversnellingsbak origineel is. "Als alle pk's er nog inzitten, is hij 170 pk sterk. Om dwars te gaan, is het echter nog meer dan voldoende", lacht Gerd. Hij zou ook nog graag een vijfversnellingsbak en een achteras met een kortere eindreductie hebben maar het mag hem niet teveel kosten. Die dingen zouden de wagen nog leuker maken. Afstoffen en oppolieren van wagens is niet Gerds dada. "Ik heb de auto om mee te rijden", weet hij. Daarom vindt hij het stukken belangrijker om wisselstukken te zoeken, ondertussen heeft hij immers al een tweede donorwagen. Soms zijn er ook mensen die nog wisselstukken hebben liggen. Die kan hij dan voor weinig geld of voor een bak bier kopen.
Dat is maar goed ook want zolang er nog wisselstukken zijn voor deze BMW 2800 CS van Gerd Grunewald en Iris Kruger, kunnen ook de fans plezier beleven aan de wilde driftpartijen.

gepubliceerd door Henk Eland oktober 2002

Terug naar het overzichtNaar overzicht