BMW 3.0 CSL -
Anatomie van een Europees kampioen
De BMW 3.0 CSL, die in een kleine serie wordt gebouwd, is een lichtgewicht coupé,
die voldoet aan de homologatie-eisen voor de wedstrijdsport. Dankzij de gewichtsbesparing
en de technische bijzonderheden is hij geheel berekend op verdere tuning-werkzaamheden.
De BMW 3.0 CSL is dan ook bestemd voor autosportenthousiasten, die met hun wagen aan wedstrijden
willen deelnemen
Deze speciale coupé is natuurlijk ook geschikt voor het dagelijks verkeer. Hij hoeft niet op een
trailer naar de evenementen te worden vervoerd.
Meer vermogen uit de windtunnel
De aerodynamische hulpstukken van de BMW 3.0 CSL zijn geen mode-accessoires maar functionele middelen
om de kansen van deze sport-coupé op het behalen van een overwinnig te vergroten.
Deze aerodynamische hulpstukken zijn niet voor het dagelijks verkeer ontwikkeld, hoewel deze verbeteringen
ook de actieve veiligheid in het normale verkeer zouden vergroten: door de vermindering van de opwaartse
druk en de zijwindgevoeligheid en door de verbetering van de luchtweerstandscoëfficient en de daarmee
gepaard gaande brandstofbesparing.
De aerodynamische hulpstukken zijn met de grootstmogelijke zorgvuldigheid in de research- en ontwikkelingsafdeling
ontworpen en getest, teneinde de race-coupé te homologeren voor het Europees kampioenschap voor toerwagens.
De resultaten van de aerodynamische hulpstukken van de CSL zijn een beter wegcontact en daardoor
een verbeterde stabiliteit van de wagen evenals een verkleining van de luchtweerstandscoëfficient met ongeveer 16%.
Dat komt bij de CSL overeen met 50 pk.
De frontspoiler zorgt voor een vermindering van de opwaartse druk op de vooras. De verhoogde wieldruk zorgt voor een nog
betere wegligging bij het nemen van bochten en een nog geringere zijwindgevoeligheid speciaal bij rukwinden, op bruggen,
op open plekken in bossen en bij het passeren van vrachtwagens.
De hulpstukken op de achterzijde van de wagen voorkomen, dat de luchtstroom vroegtijdig en ongecontroleerd de wagen verlaat
en zij verminderen daardoor de luchtweerstand aanzienlijk. Het luchtgeleidingspaneel op de achterzijde van het dak voorkomt dat
de luchtstroom van de wagen wordt afgebogen en voert de lucht naar de stabilisatorvleugels op het kofferdeksel.
Hierdoor ontstaat een dynamische druk op de achteras, die nog door de spoiler op het uiteinde van het deksel wordt vergroot.
