De veiligheid van een auto
is een zaak van vermogensreserve.
Hoge vermogens zijn bij BMW geen doel; alleen een voorwaarde tot bewegelijkheid. De
noodzaak tot voortdurende aanpassing van de snelheid in onverbrekelijk verbonden
met het autorijden. Het verkeer eist versnellen en vertragen. En van de weggebruikers
aanpassen en aanpassingsvermogen. Dat is met een krachtige wagen makkelijker en veiliger
te bewerkstelligen dan met een minder krachtige. Men heeft voor het inhalen van een
20m lange vrachtwagen die 80km/u rijdt, bij deze snelheid met 'n krachtige wagen
ca 300m nodig - met een minder krachtige 500m of meer. Dat zijn de meters die
bewijzen hoe belangrijk een motor met een grote vermogensreserve is.
De BMW zescylinder - een krachtbron met een unieke combinatie van
hoog vermogen, souplesse, rustige loop en economie.
Het facinerende vermogen van elke BMW krachtbron is het resultaat van
technisch-fysisch ontwikkelingswerk en van een enorme ervaring in de autosport.
Want naast een hoogwaardig basisontwerp is een ruime hoeveelheid constructieve
verfijningen nodig op het gebied van gasstroming en mengselverbranding,
kleppenmechanisme en drijfwerk, smeer- en koelsysteem, electrische installatie
(ontsteking) enz.... om racemotoren met meer dan het dubbele vermogen als seriemotoren
onder de zwaarste omstandigheden betrouwbaar te maken. De bijzonder doordachte
details vormen de sleutel tot het ongewoon gunstige vermogens- en koppelverloop
van de BMW seriemotoren, de rustige en turbineachtige vermogensafgifte over het
hele toerenbereik, het verrassende koppel en bovenal de spreekwoordelijke
zuinigheid.
Het verloop van de gasstroming en de verbranding in een BMW motor;
de inlaat- en uitlaatkanalen zijn zodanig geplaatst dat een optimale spoeling
en vulling wordt verkregen. De door de bovenliggende nokkenas bediende in
V-vorm geplaatste kleppen staan onder een gunstige hoek t.o.v. de gasstroom.
De drievoudig-bolvormige wervelverbrandingskamers zorgen voor een optimale
benzine-luchtmenging en een gelijkmatige verbranding. Het resultaat: een
soepele loop, een zeer gering percentage schadelijke stoffen in de uitlaatgassen
en een laag brandstofverbruik.
Dankzij het technisch hoogstaande ontwerp leveren BMW motoren met minder
brandstof meer prestaties.
BMW automobielen zijn bij een verstandige rijstijl buitengewoon zuinig* zonder
dat daarbij aan prestaties moet worden ingeboet. En daarmee onderscheiden ze
zich van de motoren die alleen zuinig kunnen zijn indien afstand wordt gedaan
van de prestaties.
Door de optimale balancering en de zorgvuldige trillingdemping van de krukas
en drijfwerk wordt een buitengewoon rustige, turbineachtige loop verkregen.
* Verbruik bij constante snelheid
  | 80 km/u | 100 km/u |
BMW 3.0 CS | 8,5 l/100 km | 9,6 l/100 km |
BMW 3.0 CSi | 8,7 l/100 km | 9,8 l/100 km |
BMW 3.0 CSL | 8,7 l/100 km | 9,8 l/100 km |
