Bij BMW heeft veiligheid systeem:
In extreme gevallen geeft een BMW het niet op,
maar geeft hij mee. En nog wel systematisch.
Bij BMW zijn dagelijks 12.000 mensen dagelijks bezig auto's systematisch in elkaar
te zetten. Zij doen dat pas nadat een hele rij van specialisten de BMW systematisch
hebben ontwikkeld. In de carrosserie-testafdeling van BMW wordt de exacte chronologische
samenhang tussen de deformatie van het voertuig en het in werking treden van de
veiligheidsvoorzieningen onderzocht, getest en geperfectioneerd.
Want bij een BMW is het interieur niet alleen passagierscompartiment, maar ook
veiligheidskooi.
Het resultaat van de buitengewoon systematische werkwijze bij BMW is een unieke
veiligheidscombinatie: het BMW-overlevingssysteem. Een reeks van op elkaar afgestemde
maatregelen, die elkaar trapsgewijs aanvullen.
1 De BMW Coupé heeft een vervormbare, engergie-absorberende voor- en achterzijde.
2 De passagierskooi blijft dank zij de speciaal geconstrueerde dakversterkingen aan de voor- en achterkant
volledig intact wanneer de wagen onverhoopt over de kop mocht slaan.
3 De Motorkap is zo geconstrueerd, dat hij bij 'n botsing systematisch vervormt en
daarbij de engergie absobeert. De motorkap kan nooit door de voorruit slaan.
4 Een speciaal geconstrueerder cardanastunnel en een niet vervormbaar schutbord zorgen ervoor, dat
de motor en de versnellingsbak bij een frontale botsing onder de wagen worden geschoven.
5 De portieren blijven ook bij een frontale botsing gesloten en kunnen daarna weer worden geopend
dankzij veiligheidssloten.
6 De veiligheidsstuurkolom en het stuurhuis liggen achter de vooras en dus buiten de kreukelzone.
7 De benzinetank ligt op een beschermde plaats.
8 Het interieur is met engergie-absorberend materiaal bekleed. De dashboardonderdelen zijn evenals
de portierhandgrepen en de spiegel elastisch en vervormbaar.
