Bij BMW heeft veiligheid systeem:
In extreme gevallen geeft een BMW het niet op,
maar geeft hij mee. En nog wel systematisch.



Bij BMW zijn dagelijks 12.000 mensen dagelijks bezig auto's systematisch in elkaar te zetten. Zij doen dat pas nadat een hele rij van specialisten de BMW systematisch hebben ontwikkeld. In de carrosserie-testafdeling van BMW wordt de exacte chronologische samenhang tussen de deformatie van het voertuig en het in werking treden van de veiligheidsvoorzieningen onderzocht, getest en geperfectioneerd.


Want bij een BMW is het interieur niet alleen passagierscompartiment, maar ook veiligheidskooi.

Het resultaat van de buitengewoon systematische werkwijze bij BMW is een unieke veiligheidscombinatie: het BMW-overlevingssysteem. Een reeks van op elkaar afgestemde maatregelen, die elkaar trapsgewijs aanvullen.

1 De BMW Coupé heeft een vervormbare, engergie-absorberende voor- en achterzijde.

2 De passagierskooi blijft dank zij de speciaal geconstrueerde dakversterkingen aan de voor- en achterkant volledig intact wanneer de wagen onverhoopt over de kop mocht slaan.

3 De Motorkap is zo geconstrueerd, dat hij bij 'n botsing systematisch vervormt en daarbij de engergie absobeert. De motorkap kan nooit door de voorruit slaan.

4 Een speciaal geconstrueerder cardanastunnel en een niet vervormbaar schutbord zorgen ervoor, dat de motor en de versnellingsbak bij een frontale botsing onder de wagen worden geschoven.

5 De portieren blijven ook bij een frontale botsing gesloten en kunnen daarna weer worden geopend dankzij veiligheidssloten.

6 De veiligheidsstuurkolom en het stuurhuis liggen achter de vooras en dus buiten de kreukelzone.

7 De benzinetank ligt op een beschermde plaats.

8 Het interieur is met engergie-absorberend materiaal bekleed. De dashboardonderdelen zijn evenals de portierhandgrepen en de spiegel elastisch en vervormbaar.



Vorige pagina Naar de folder Volgende pagina